Tivoli, Det Akademiske Kvarter
Fra KRL til RLE til KRLE - kjært barn har mange navn? I et Norge som blir stadig større, mer flerkulturelt og sekulært, hvordan forsvarer vi da K-en i KRLE?
I 2015 fikk KrF gjennomslag for at kristendommen skal være tema for halvparten av religionsundervisningen i skolen. Samtidig forlater flere og flere Den norske kirke, og mange mener faget ikke lenger speiler samtiden. Er religionsundervisningen for tradisjonell i møtet med et samfunn i utvikling?
Den norske kulturarv og historie er sterkt påvirket av kristendommen, og mange mener det er historieløst om dette ikke reflekteres i barnas utdanning. Andre trekker frem at innsikt i fremmede livssyn og religioner er viktig kunnskap i møte med en globalisert og polarisert verden. Er det rimelig å forvente at K-en skal likestilles andre religioner når det tross alt er den største religionen i verden? Eller er norsk religionsundervisning rett og slett diskriminerende?
Vi tar denne hete poteten til scenen, og sammen skal vi diskutere kristendommens plass på skolebenken.
I PANELET
- Sofie Braut, prosjektleder ved Norges kristelige student- og skoleungdomslag
- Sina Inngjerdingen, leder i Humanistisk Ungdom